ODRA



05.02.2014






do : Posłowie na Sejm Rzeczpospolitej Polski  
       Parlamentarny Zespół Przyjaciół Odry 


FUNDACJA SZANSA NA PRZYSZŁOŚĆ
55-320 Malczyce
Ul. Sadowa 19

SZANSA NA PRZYSZŁOŚĆ
e-mail   piotr_f@interia.pl,
kom     785 808 927                    http://szansanaprzyszlosc.blogspot.com
…………………………………………………………………………,,,………………………
 Malczyce 02.01.2014

Działając w imieniu sympatyków FUNDACJI  SZANSA NA  NA PRZYSZŁOŚĆ  oraz osób którym leży na sercu los rzeki Odry chciałbym zwrócić się do Państwa z prośbą o wyjaśnienie kilku kwestii związanych z rzeka Odrą, dotykających bezpośrednio lub pośrednio interesów obywateli zamieszkujących nad korytem rzeki Odry.
Mieszkamy w miejscowości Malczyce  pow Środa Śląska gdzie działa jeden z nielicznych już portów. Port Malczyce był jednym z większych  na Odrze. Do dziś zachowały się w nim trzy zsypy służące do załadunku materiałów sypkich na barki ale głównym działaniem jest budowa i naprawa barek. Niestety przyszłość nie rysuje się zbyt optymistycznie i losy tej inwestycji są zagrożone również. Nadmienię iż jest to miejsce pracy ok 70 osób.
        Komisja Europejska na czele z Panem Komisarzem ds. Komunikacji - Siima Kallasa , przedsięwzięła  starania  mające na celu wykreślenie Kanału Teltow i Kanału Odra – Szprewa  z istniejącej sieci TEN – T. Oznacza to trwałe odcięcie od transgranicznych sieci szlaków wodnych południowo – zachodniej Polski. Oznacza to postępujące pogorszenie się, już strasznie zubożałych, warunków bycia konkurencyjnym dla osadzonego  w tym regionie przemysłu i ciągłe nieproporcjonalne duże obciążenie dla sieci komunikacji drogowej.
Chciałbym również zwrócić  Państwa uwagę i uderzyć na alarm gdyż nasza, Polska infrastruktura transportowa związana z potencjałem rzeki Odry, od  lat ulega degradacji zamiast się rozwijać.  Nadmienię tylko iż nasi sąsiedzi, Niemcy  systemem dróg wodnych transportują rocznie  ok 12% całości transportowanego towaru, natomiast w Polsce jest to ok. 1%, mimo iż pod względem liczebności mamy drugą flotyllę w Europie.
Zły stan infrastruktury rzeki Odry wpływa również na bardzo powolny rozwój turystyki i rekreacji, gdyż żeglowność  Odrą jest bardzo ograniczona co uniemożliwia sprawne poruszanie się jednostek pływających nurtem rzeki.
Zwracam się z gorącą prośbą o odpowiedź i ustosunkowanie się do powyższych kwestii.
                                                                                             z wyrazami szacunku
                                                                                                                      

Piotr Frankowski
Prezes fundacji SZANSA NA PRZYSZŁOŚĆ

.............................................................................................................................................................


Warszawa 22.01.2014 


Szanowni Państwo,
w imieniu Przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Odry, pana posła Ryszarda Galli zapraszam Państwa na najbliższe posiedzenie Zespołu, które odbędzie się w dniu 22 stycznia 2014 r. (środa) o godz. 16.00 w sali komisyjnej 01/bud. F.

Przedmiotem  spotkania będzie DOKUMENT IMPLEMENTACYJNY DO STRATEGII ROZWOJU TRANSPORTU DO 2020 R. (z perspektywą do 2030 r.) - dyskusja nt. projektów śródlądowych w części dotyczącej rzeki Odry.


z poważaniem,
Magdalena Jóźwiak
młodszy specjalista

Biuro Obsługi Posłów
Kancelaria Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa
T: 22 694 16 02
F: 22 694 18 13 ...
..................................................................................................................................................................



..............................................................................................................................................................


Samospełniająca się przepowiednia? Nie tak dawno przy okazji awarii jazu w Januszkowicach napisałem, że wskutek wycofania przez Prezesa KZGW środków przeznaczonych na bieżące remonty jazów Odry Skanalizowanej i przesunięcia ich na modernizację Wrocławskiego Węzła Wodnego może dojść do awarii kolejnych jazów.


Stało się: na następnym jazie na skutek awarii uszczelnień doszło do samoczynnego opuszczenia segmentów i braku piętrzenia. Tym razem awarii uległ stopień wodny Zawada - opadły dwa z trzech segmentów, które były sprawne, bo jeden z segmentów jest wyłączony z eksploatacji. Należy tu wspomnieć, że na jazie Wróblin od roku również całkowicie nieczynny jest jeden z trzech segmentów. Ściślej: jest unieruchomiony w pozycji podniesionej (piętrzącej) a obsługa stopnia nie ma odwagi opuścić go nawet podczas wezbrań, gdyż najprawdopodobniej nie dałoby się go już podnieść. To kolejny jaz, który z powodu braku środków czeka na remont.

ymczasem przesunięcie aż tylu środków finansowych na modernizację WWW (przypominam: zabrano także to, co miało iść na Zbiornik Racibórz) doprowadziło do sytuacji, iż inwestycja nie jest w stanie ich skonsumować. Mamy więc poważną nadwyżkę na realizację modernizacji WWW i ani grosza na remonty bieżące jazów Górnej Odry. To wygląda na zaplanowany sabotaż gospodarczy: żegluga na Odrze Skanalizowanej z winy Prezesa KZGW nie może sie odbywać i nic nie wskazuje na to, że w tym roku będzie w ogóle możliwa. 
Foto2. Górna woda w kanale śluzy Zawada w dniu 9.07.2013

Mój "czarny scenariusz" news.php?readmore=1520 spowodowany wycofaniem się OT Logistics z przewozów węgla w relacji Gliwice - Wrocław zaczyna się sprawdzać: brak presji ze strony przewoźnika na prawidłowe utrzymanie szlaku powoduje całkowitą beztroskę (nie)odpowiedzialnych za tzw. "gospodarkę wodną" i tyko patrzeć jak infrastruktura żeglugowa Odry ulegnie całkowitej dewastacji. 

g
Foto3. Dziurawy sektor jazu Januszkowice

Pod ostrą krytykę należy przedłożyć projekt nowelizacji ustawy "Prawo wodne" i związanych z nią regulacji dotyczących tzw "reformy" gospodarki wodnej. Pierwsze efekty tej "reformy" spłodzonej przez duet Sumisławski - Gawłowski właśnie obserwujemy od początku roku na Górnej Odrze. W najbliższym czasie Rada Kapitanów opracuje odpowiednią ocenę założeń tej "reformy" i wystosuje stanowczy protest przeciwko wprowadzeniu jej w życie w takim kształcie jaki przedstawili jej autorzy.

PS. Przed chwilką otrzymałem wiadomość, że jaz Zawada udało się podnieść. Przywracane jest piętrzenie co zapewne spowoduje ponownie gwałtowny spadek lustra wody we wszystkich "polach" poniżej.

kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski
rzecznik Rady Kapitanów
................................................................................................................................................................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz